Als je een website hebt, wil je dat die wordt gevonden. Zet je teksten dus vol met zoektermen en een hoge notering in Google is verzekerd. Nee, zo werkt het niet! Er zijn wel andere dingen die je kunt doen, lees dus vooral even door.
Dit artikel is geactualiseerd op 18 juli 2023.
Google is nog steeds de populairste zoekmachine. Ooit kon je er met allerlei trucjes voor zorgen dat je website op de eerste pagina met zoekresultaten stond. Bij Google zijn ze echter ook niet op hun achterhoofd gevallen en de algoritmes worden steeds ‘intelligenter’. Als trucjes nog mogelijk zijn, werken ze alleen op de korte termijn. Het biedt dus weinig garanties voor blijvende resultaten. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) vraagt dus meer aandacht.
Zoektermen
Je denkt na over de termen waarop je gevonden wilt worden. In de blog ‘Webteksten schrijven; over zoekwoorden en schrijfstijlen’ lees je daar meer over.
*!TIPS!*
1. Behandel één onderwerp per websitepagina
- dit verbetert de leesbaarheid
2. Kies een zoekterm die past bij het onderwerp op de betreffende pagina
- dit verbetert de vindbaarheid
3. Maak gebruik van de zoekterm maar varieer ook met synoniemen
- ook dit verbetert de leesbaarheid
Schrijf voor de lezer
Het is jouw website dus wil je daar graag vertellen wat jij kwijt wilt. Niks mis mee, maar is het ook wat de lezer wil weten? Denk dus altijd aan je doelgroep als je aan het schrijven bent. Niet alleen fijn voor de lezer maar ook voor je vindbaarheid. Want het wordt nog wel eens vergeten, maar een goed verhaal scoort hoog in Google. De algoritmes zijn steeds beter in staat om de context van een verhaal te begrijpen. Interne links plaatsen helpt ook om de context tussen diverse onderwerpen aan te geven.
*!TIPS!* voor het schrijven
4. Titel van een pagina:
- is duidelijk voor de lezer
- geeft concreet aan wat de lezer kan verwachten
- bevat de belangrijkste zoekterm
5. De eerste alinea geeft aan waar de tekst over gaat en moet de lezer overhalen om verder te lezen.
6. Verdeel zoektermen evenwichtig over de teksten op de verschillende pagina’s:
- in de titel (H1), zie ook tip 4
- in de title tag
- in de tussenkopjes (H2)
- in de description tag
7. Title tag
- Dit is de eerste (meestal aanklikbare) regel die je ziet bij een zoekmachinevermelding. Het is een korte reclamezin van 55 à 60 letters/cijfers die mensen moet aanspreken.
- Probeer ook een hier een zoekterm te verwerken en plaats die zoveel mogelijk vooraan.
8. Tussenkopjes
- Gebruik tussenkopjes (H2) om de tekst overzichtelijk in te delen.
- Gebruik ook hier zoektermen.
9. Meta description tag (Meta Description)
- Dit is het stukje tekst dat je in de zoekresultaten ziet onder de Title tag.
- Geef iedere pagina van de website een description mee die slaat op de inhoud van die desbetreffende pagina. Door iedere pagina te voorzien van unieke meta descriptions vindt een bezoeker sneller wat hij zoekt en komt ook meteen op de juiste pagina van de website.
*!TIPS!* voor afbeeldingen
Afbeeldingen trekken de aandacht, dus maak daar gebruik van. Google kan geen afbeeldingen ‘lezen’, maar dat is op te lossen.
10. Geef de afbeelding een bestandsnaam
11. Zorg voor een title tag
12. Zorg voor een alt tag
- Dit is een zo’n concreet mogelijke beschrijving van de afbeelding als het even kan met een zoekterm. Deze beschrijving verschijnt als je met de cursor over de afbeelding gaat.
Je kunt dus nog best veel doen om beter gevonden te worden, maar de moraal van het verhaal is en blijft: vertel je verhaal aan je lezer en schrijf niet voor de zoekmachine!
SEO-afbeeldling: FreeImages.com/Svilen Milev
Geef een reactie