Social media zijn aardig ingeburgerd. Hoe maak je daar zakelijk goed gebruik van? Ieder platform vraagt een eigen toonzettting en invulling. LinkedIn is door het zakelijke karakter bijvoorbeeld wezenlijk anders dan Facebook of X (Twitter). Hoe kun je daarop inspelen?
Dit artikel is geactualiseerd op 18 september 2023 & 6 februari 2024.
Het besef dat LinkedIn zich meer dan de andere platformen richt op professionals is belangrijk. Daar vind je een ander deel van je doelgroep dan op bijvoorbeeld Facebook. Dat maakt dat content die uitstekend op Facebook past, niet altijd geschikt is voor het platform voor professionals. Content voor LinkedIn moet bij voorkeur relevant zijn in professioneel opzicht. Maar wil dat zeggen dat het altijd zakelijk geschreven moet worden? Nee, want uit onderzoek blijkt dat lezers zich vaak laten leiden door emoties.
Contenttips voor LinkedIn
1. Betrouwbaar
Met betrouwbare informatie win je het vertrouwen van je doelgroep. Maak dingen niet mooier dan ze zijn en doe geen loze beloften, want het aloude adagium ‘eerlijk duurt het langst’ geldt ook op internet.
2. Toon gevoel
Schrijf voor je lezer. Een open deur? Nee, nog te vaak staan het bedrijf en/of product(en) centraal. Verplaats je in de gedachtegang van je lezers en laat zien dat je weet wat hen bezighoudt. Door een inhoudelijk verhaal begrijpen ze snel genoeg dat jij ze kunt helpen.
3. Origineel
Of het nu tekst, een filmpje of een infographic is, zorg voor originele content die past bij het professionele karakter van het platform. Durf je ook te richten op een deel van je doelgroep. Ben je online consultant en adviseer jij bedrijven in het algemeen over de inzet van social media? Richt je dan eens specifiek op zp’ers. Later besteed je dan weer aandacht aan het MKB.
4. Call to action
Vergroot de interactie met je lezers door een call to action toe te voegen aan je content. Bied een white paper aan, laat ze reageren via de comments of vraag ze zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
5. Kort en krachtig
Ongeveer de helft van het verkeer via LinkedIn verloopt via mobiele apparaten waarvan een groot deel via smartphones. Ga bij het maken van je content daarom altijd uit van het kleinste scherm. Een post wordt op mobiele schermen na ongeveer 125 tekens afgebroken en dan moet er doorgeklikt worden via ‘Lees meer’. Het kleine stukje tekst dat zichtbaar is, moet dus zodanig boeien én binden dat een klik op ‘Lees meer’ vanzelfsprekend is.
6. Beeld
Net als bij andere socialmedia-platformen geldt ook voor LinkedIn dat een combinatie met beeld goed werkt. Probeer ook hier origineel te zijn. Kies niet iedere keer dezelfde stockfoto of kies een keer voor een filmpje of een infographic.
Zet je X zakelijk in? Kijk dan eens naar deze tips.
Geef een reactie