Laat social media voor je werken door de promotie van jouw blogartikelen af te stemmen op de mogelijkheden van de platformen en de doelgroepen. Lees in dit artikel waar je op moet letten als je LinkedIn inzet voor blogpromotie.
Bloggen is goed voor je online-zichtbaarheid, maar zichtbaar word je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Gelukkig zijn er diverse socialmediakanalen die uitkomst bieden. Waar je wel een beetje rekening mee moet houden is dat ieder kanaal anders is. Denk bijvoorbeeld aan:
- het aantal beschikbare karakters;
- variërende formaten voor afbeeldingen;
- het nut van het gebruik van hashtags;
- de mate waarin een kanaal visueel is;
- verschillend publiek voor de diverse platformen.
In een serie artikelen kijken we per platform naar de belangrijkste kenmerken waarmee je rekening kunt houden bij de promotie van je blogartikelen. Deel een gaat over LinkedIn.
LinkedIn is meer dan de andere platformen gericht op een zakelijk publiek. Het is een platform bij uitstek om je te profileren in de branche waar jij actief bent.
Het platform biedt diverse opties om je blog te promoten. Je kunt dat doen via:
- een persoonlijk profiel;
- een Bedrijfspagina (of Company Page);
- Groepen.
** Tips voor blogpromotie via LinkedIn **
- Je hebt op je persoonlijk profiel ongeveer 700 tekens tot je beschikking, maar ook hier geldt dat ze niet allemaal zichtbaar zijn. Na zo’n 150 tekens volgt de Lees-meer-link, dus zorg dat de doorklikverleiding er meteen is.
- Net als alle platformen wordt ook LinkedIn steeds visueler, dus ook hier draagt een goede afbeelding bij aan het opmerken van je bericht.
- Laat je contacten vooral van jouw kennis profiteren en spreek ze zo persoonlijk mogelijk aan, zodat ze graag doorklikken naar je blog.
- De gratis versie van LinkedIn geeft maar beperkte statisteken, dus je moet zelf ervaren wat goede tijden zijn om je berichten te posten.
- LinkedIn zal door het zakelijke karakter eerder onder werktijd worden gebruikt dan Facebook en Twitter.
- Algemene richtlijnen voor het plaatsen van berichten zijn:
- tussen 8.00 en 10.00 uur
- tussen 16.00 en 18.00 uur
- Als je zakelijk blogt, deel dan de link naar je blog via de Bedrijfspagina als je die hebt en deel dit bericht dan weer via je persoonlijk profiel met een relevante tekst erbij.
- Ga naar je Bedrijfspagina
- Klik rechtsboven op ‘Go to member view’
- Zoek het bericht dat je wilt delen en klik op het pijltje om te delen
6. Je kunt de link naar je blog ook delen in relevante groepen. Het is dan leuk als je rekening houdt met het karakter van de groep en daar de toon van je bericht op aanpast.
7. Tot slot: ook Pulse is een mogelijkheid om jouw blog onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Ik laat hier zien hoe je dat doet:
- Ga naar je persoonlijk profiel
- Bovenaan staat dit dialoogvenster (afhankelijk van je instelllingen in het Nederlands of Engels)
- Klik op ‘Write an article’
- Je komt dan in het scherm om je artikel te schrijven. Je kunt daar ook links en afbeeldingen toevoegen.
- Klik als je klaar bent rechtsboven op de blauwe knop ‘Publiceren’.
- Je krijgt nu de gelegenheid om een tekst toe te voegen, klik nog een keer op ‘Publiceren’ en klaar.
Het ziet er in je tijdlijn dan zo uit:
- Je kunt de statistieken bekijken door op ‘Statistieken weergeven’ te klikken.
- Je hoeft hier natuurlijk niet het hele artikel te plaatsen, maar een deel ervan waarmee je de lezer probeert te verleiden door te klikken naar het volledige artikel op je blog.
** BONUSTIP **
Hashtags werken ook op LinkedIn. Het gebruiken van relevante hashtags is een handig hulpmiddel om gevonden te worden. Eén kleinigheidje: dit werkt vooralsnog alleen als je taalinstelling op Engels staat.
Vind je deze tips nuttig? Deel dit artikel gerust met anderen, dat vind ik leuk!
Geef een reactie