Op nieuwsbrieven zit niemand te wachten, dus waarom zou je er tijd en geld aan besteden? Nou, bijvoorbeeld omdat mensen een met zorg samengestelde nieuwsbrief zeker wel waarderen. En het is een relatief eenvoudige manier om regelmatig onder de aandacht te komen bij je (potentiële) klanten, dat gaat via e-mail makkelijker dan dat je ze allemaal moet bellen of bezoeken. Maar wat is een met zorg samengestelde nieuwsbrief? Daar lees je meer over in dit artikel.
Om een nieuwsbrief te maken is er maar één ding belangrijk: de lezer. Om die centraal te stellen is het, voor je daadwerkelijk gaat schrijven, handig om eerst over een paar dingen na te denken.
Voor je een nieuwsbrief gaat maken
1. E-mailmarketingservice
Kies een betrouwbare e-mailmarketingservice om je nieuwsbrief te verzenden en te beheren, bijvoorbeeld MailChimp of Laposta. Door gebruik te maken van zo’n service wordt je nieuwsbrief op verschillende apparaten automatisch goed weergegeven.
2. Doelgroep(en) bepalen
Je kunt naar alle abonnees dezelfde nieuwsbrief sturen, maar het is verstandiger om te segmenteren. Verdeel je nieuwsbriefbestand in verschillende segmenten, hierdoor kun je gerichte inhoud aanbieden aan specifieke doelgroepen waardoor je nieuwsbrief interessanter wordt. Je kunt dan denken aan een indeling op basis van interesses, aankoopgeschiedenis, demografische gegevens, of begin met de eenvoudige indeling vaste klanten, nieuwe klanten (hoe lang een klant nieuw is bepaal je zelf) en leveranciers. Je maakt een basisnieuwsbrief en varieert met een of twee onderwerpen.
Let wel op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG); voor het versturen van nieuwsbrieven per e-mail is vooraf toestemming nodig van de ontvanger. Als de ontvanger een bestaande klant/relatie is die geen verzet heeft aangetekend geldt dat als toestemming. Een ontvanger moet zich altijd eenvoudig af kunnen melden.
3. Doel van je nieuwsbrief bepalen
Of het nu gaat om meer verkopen, het opbouwen van merkbekendheid, de lezer inspireren of het stimuleren van betrokkenheid, een helder doel maakt het makkelijker om de nieuwsbrief te maken en te evalueren.
Maken: ga na wat de vragen en behoeftes van de lezers zijn en besteed daar aandacht aan in je nieuwsbrieven. Hierdoor kun je ontdekken waarin de doelgroepen verschillen of je komt er juist achter dat er nauwelijks verschillen zijn (waardoor je dus één versie kunt maken).
Evalueren: je e-mailmarketingservice maakt het evalueren eenvoudig. Je kunt kijken naar openingspercentages (hoe vaak is de mail geopend), klikfrequenties (het percentage dat klikt op een specifieke link in de mail), conversies (het percentage bezoekers dat tot een (trans)actie overgaat) of andere meetbare prestatie-indicatoren.
4. Abonnees werven
Zorg dat belangstellenden zich op je website in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief en zet ook social media en andere relevante kanalen in om een abonnees te werven.
5. Verschijningsfrequentie bepalen
Kies in eerste instantie een frequentie die past binnen je bedrijfsvoering. De juiste frequentie vinden is een kwestie van testen en aan je doelgroep(en) vragen wat prettig is. Concentreer je op het leveren van waardevolle inhoud in plaats van alleen te streven naar het sturen van zoveel mogelijk nieuwsbrieven.
6. Wie doe wat?
Ga je het zelf regelen of roep je hulp in? Zelf doen vraagt tijd, aandacht en taalgevoel, als dat er allemaal is kun je het prima zelf regelen (of het een collega laten doen), maar uit ervaring weet ik dat sowieso vaak de tijd ontbreekt. Je kunt de planning, productie en evaluatie helemaal of gedeeltelijk uit handen geven. Als je kiest voor het abonnement PostPraatje zijn in ieder geval de teksten een zorg minder.
Het voorwerk is gedaan, nu kun je aan de slag.
Een nieuwsbrief maken
De onderwerpregel
Na de afzender is de onderwerpregel het eerste wat de mailontvanger ziet. Het is hét haakje om de lezer binnen te hengelen en dus is het belangrijk om er aandacht aan te besteden.
Ik vind het handig om de onderwerpregel te schrijven als je nieuwsbrief klaar is, je kunt dan bepalen wat het belangrijkste/verleidelijkste onderwerp is.
En wat is dan een goede onderwerpregel?
Er is veel onderzoek gedaan naar manieren om lezers over te halen een nieuwsbrief te openen en dit zijn de belangrijkste:
- Houd de tekst kort en krachtig.
- Lijstjes met een cijfer doen het goed: 5 pensioenmogelijkheden voor ondernemers / 9 tips bij autopech of een aanrijding
- Het urgentieprincipe: Nog maar 2 op voorraad / Alleen vandaag: …
- Doe een belofte (die je natuurlijk ook waarmaakt): nu 5 euro korting op … / Plannen voor een ander huis? Bereken eenvoudig je hypotheek
- Stel een vraag: Weten hoe je energie kunt besparen met je koelkast? / Zoon of dochter met rijbewijs?
- Doe een aankondiging: Wij openen een nieuwe vestiging / Nieuw in ons assortiment …
- Noem de (voor)naam van de lezer (dit is een “technische” instelling in je e-mailmarketingservice): Annette, wanneer kom je langs in onze nieuwe vestiging? / Annette, deze korting laat je toch niet lopen?
Er zijn nog meer manieren en die lees je in: E-maillezers verleiden 16-tips
De tekst
Daar is ie weer: de lezer staat centraal. Het ligt voor de hand om bij het schrijven uit te gaan van jezelf, van wat jij wilt vertellen. Dat is niet per definitie verkeerd, maar een beter uitgangspunt is ‘wat wil de lezer weten?’ Zorg voor boeiende onderwerpen, zoals tips, tutorials, case-besprekingen of inhoudelijk commentaar op ontwikkelingen in je branche en je kunt natuurlijk blogartikelen promoten.
Daarnaast sluit de inhoud van je nieuwsbrief natuurlijk aan op het doel dat je eerder hebt bepaald. Houd de nieuwsbrief overzichtelijk door niet te veel verschillende onderwerpen te behandelen.
De opmaak
Zorg voor een duidelijke structuur, die de lezer makkelijk kan scannen. Maak eventueel vaste sjablonen met ruimte voor illustraties. Je kunt daar bijvoorbeeld koppen, tussenkopjes en opsommingen voor gebruiken. Houd de onderwerpen kort en verleid de lezers om met één klik naar je website te gaan voor meer informatie. Bijkomend voordeel: dat is interessant voor de vindbaarheid. Maak het geheel ook visueel aantrekkelijk met relevante beelden of infographics.
Call to action
Tot slot: wat wil je de lezer laten doen? Zorg dat de call to action kristalhelder is. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een tekstlink. Die maak je door aan een stukje tekst een link te koppelen naar je website, bijvoorbeeld meer informatie over een tekst schrijven.
Button
Een stuk duidelijker is een button. Je kunt dan tekst met kleur combineren.
Ook voor buttons geldt: sluit aan op de verwachting, maak het persoonlijk en indien nodig urgent. ‘Klik hier’ is niet concreet.
- Staat er meer informatie op je website? Maak een button met ‘Meer info’ die ook inderdaad gelinkt is aan een pagina waar meer informatie over het betreffende onderwerp staat.
- Wil je dat lezers zich aanmelden? Maak dan een button met ‘Aanmelden’.
- Wil je dat ze dat snel doen en wil je het persoonlijker maken? Zet er dan ‘Meld je snel aan’ op. Door je te gebruiken spreek je ze direct aan en snel is een extra aansporing (urgentie).
Afronding
Het spreekt voor zich dat je duidelijk maakt van wie de nieuwsbrief afkomstig is. Zet daar ook je socialmediakanalen bij en vergeet de link voor uitschrijven niet.
Resultaten volgen
Eenmaal verstuurd is het belangrijk om te weten wat de brief teweegbrengt. Je e-mailmarketingservice registreert diverse resultaten, zoals openingspercentages (hoe vaak is de mail geopend), klikfrequenties (het percentage dat klikt op een specifieke link in de mail), conversies (het percentage bezoekers dat tot een (trans)actie overgaat). Door de resultaten te volgen en adequaat op signalen te reageren kun je je nieuwsbrieven steeds beter maken.
Eitje! Toch?
Is het lastig om het op de rit te krijgen? En is het dan vooral het schrijven van teksten dat het moeilijk maakt? Dan is uitbesteden een optie. Neem contact met me op:
Bellen: 06 102 164 25 | Mailen: annette@tekstgevoel.nl of gebruik de WhatsApp-knop op deze website.
Vind je dit een leerzaam artikel? Deel het dan via jouw socials.
Geef een reactie