Bedrijfsdoelen, er is over nagedacht, een aantal betrokkenen heeft er feedback op gegeven en ze zijn geformuleerd. Maar let je bij het bereiken van die doelen ook op de rol die heldere communicatie speelt? Inmiddels weten we dat een kleine uitglijder al snel sterk uitvergroot wordt op social media, met alle gevolgen van dien.
Een professionele uitstraling vormt het fundament van zakelijk succes. Een zorgvuldig uitgedachte huisstijl en een gelikte website zijn direct zichtbaar en zorgen misschien voor die befaamde eerste indruk. Maar het gaat een laag dieper, er horen ook heldere, foutloze teksten bij. Deze teksten dragen bij aan een betrouwbare en geloofwaardige reputatie van een bedrijf, ze voorkomen misverstanden en hoewel de ROI zelden is aan te tonen, durf ik te zeggen dat ze geld opbrengen. Hoe dan?
1. Efficiëntie & tijdwinst
Investeren in doordachte, nauwkeurige teksten kun je zien als een strategie voor efficiëntie en tijdbesparing.
- Efficiënte interne communicatie: goede teksten verminderen de kans op misverstanden binnen het team, waardoor de efficiëntie van interne processen toeneemt.
- Verhoogde productiviteit: minder correcties en herzieningen van je communicatiemiddelen betekent dat medewerkers hun tijd effectiever kunnen besteden aan kernactiviteiten.
- Verbeterde klantrelaties: het vermijden van communicatiefouten draagt bij aan positieve klantinteracties, waarbij duidelijke communicatie de tevredenheid verhoogt.
“Een professionele uitstraling gaat dieper dan een huisstijl en een website.”
2. Besluitvorming beïnvloeden
Op mijn website kun je lezen: “Teksten met spelfouten leiden af van de inhoud en geven de lezer geen reden om je te vertrouwen. Zeker als je schrijft over je bedrijf, producten of diensten is het belangrijk dit zonder fouten te doen.”
Stel: je vindt op internet twee bedrijven die allebei aanbieden wat jij zoekt voor ongeveer dezelfde prijs. Ze lijken alle twee verstand van zaken te hebben, maar op een van die websites staan veel fouten, welke aanbieder kies je dan? Het laat zien dat aandacht besteden aan teksten de besluitvorming van de lezer kan beïnvloeden.
3. Online zichtbaarheid
De concurrentie op het wereldwijde web is moordend en SEO-optimalisatie richt zich vooral op relevante trefwoorden, metadata en backlinks. Maar bedenk dan dat goede teksten ook bijdragen aan de online zichtbaarheid.
- SEO-voordeel: door een paar foutjes zullen de slimme bots van Google je website echt niet meteen in de duistere krochten van internet laten verdwijnen maar ook al is het een bescheiden bijdrage, foutloze content verbetert de positie van de website in zoekresultaten.
- Positieve gebruikerservaring: hoe fijner de teksten hoe langer een lezer op de website blijft en hoe positiever de gebruikerservaring.
- Betrokkenheid en conversie: als de lezer snel begrijpt wat er wordt verwacht, stijgt de betrokkenheid en dat kan uiteindelijk leiden tot hogere conversiepercentages.
4. Effectieve marketing
Het eerste en enige doel van marketing is bijdragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelen. Heldere communicatie speelt een sleutelrol bij het overbrengen van de boodschap aan de doelgroep, of het nu bijvoorbeeld gaat om het vergroten van productbekendheid, werven en behouden van klanten, het marktaandeel vergroten, de omzet verhogen of innovatie stimuleren.
- Boodschapoverdracht: duidelijke teksten zorgen voor de gewenste impact.
- Doelgroepbetrokkenheid: spreek de doelgroep aan met echte verhalen, waardoor interesse en betrokkenheid worden gewekt.
- Variatie: ieder doel vraagt een andere manier van schrijven.
Op blijven letten
Het behalen van doelen wordt meestal afgelezen in cijfers, maar de letters kunnen wel degelijk ook een positieve invloed hebben. Blijf dus opletten of de communicatie van je bedrijf aansluit op die doelen. Of het nu gaat om marketingmateriaal, interne memo’s of klantgerichte communicatie, een zorgvuldige benadering van teksten minimaliseert het risico op verwarring, dubbelzinnigheden en potentieel negatieve interpretaties en draagt daardoor dus bij aan het behalen van de bedrijfsdoelen.
Bonustip
Het zakelijk gebruik van e-mail en WhatsApp is niet meer weg te denken. Even ‘snel’ reageren en/of de combinatie kleine toetsjes en dikke vingers op de smartphone werkt nogal eens fouten in de hand. Het is de moeite waard om ook bij deze communicatiekanalen een professionele uitstraling te bewaken. Eerst nog een keer doorlezen en dan pas verzenden.
Interessant artikel? Dan vind ik het leuk als je het deelt via jouw socials.
Foto: Geeke van Dijck Fotografie
Geef een reactie