Uit onderzoek* blijkt dat e-mailmarketing nog lang niet heeft afgedaan als marketingkanaal. Reden genoeg om eens te kijken hoe je lezers kunt verleiden om jouw e-mail te openen.
Dit artikel is geactualiseerd op 12 september 2023.
In het kader van gooi er nog eens een cliché tegenaan: een eerste indruk kun je maar een keer maken. Dat geldt dus ook voor de onderwerpregel van je e-mail. Die moet op zijn minst uitnodigend genoeg zijn om de lezer te verleiden het bericht te openen. Deze ‘verleidtips’ kunnen je helpen.
Tip 1 Kort
Houd het kort en krachtig. Kom in ongeveer vijftig tekens to the point. Dat is soms moeilijk maar wel zo effectief.
Tip 2 Vraag
Stel een vraag en zorg uiteraard dat de mail de lezer naar het antwoord leidt. Bijvoorbeeld Simpele teksten schrijven simpel? of Kies jij voor Aida of een wijnglas?
Tip 3 Schrap
Schrap overbodige details. In plaats van ‘Je bestelling met ordernummer 4175072 is door ons ontvangen’ schrijf je ‘Bevestiging van je bestelling’ of ‘Je bestelling is onderweg!’
Tip 4 Cijfers
Het gebruik van cijfers is effectief. Mensen houden van genummerde lijstjes, het wekt nieuwsgierigheid. De titel van dit blog kan dus uitstekend dienen als onderwerpregel, een ander voorbeeld is 6 tips voor content op LinkedIn.
Tip 5 Niet schreeuwen
OPEN METEEN EN KRIJG 50% KORTING!
De kans bestaat dat de zin hierboven jou beweegt om meteen de mail te openen, maar het tegenovergestelde ligt meer voor de hand. Het is denk ik algemeen bekend dat het gebruiken van hoofdletters gelijk staat aan schreeuwen. Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar als mensen tegen me schreeuwen sla ik dicht en doe vaak net niet wat ze willen. Gebruik dus hoofdletters alleen zoals dat gebruikelijk is.
Tip 6 Persoonlijk
Spreek je lezer persoonlijk aan. Wees eerlijk, iedereen vindt het leuk om met zijn of haar naam aangesproken te worden, bijvoorbeeld ‘Speciaal voor jou, Kasper de Hoog ….’
Tip 7 Zo niet, dan toch
Als je geen naam kunt of wilt gebruiken, spreek de lezer dan aan met je / jouw of u / uw, waardoor de regel toch een persoonlijk tintje krijgt.
Tip 8 Locatie gebruiken
Niet voor iedereen mogelijk, maar locatiegebonden aanbiedingen en nieuws doen het goed. Als je mailt naar een doelgroep die fysiek in de buurt is, maak daar dan gebruik van. ‘Binnenkort bij jou om de hoek…’ of ‘Kom snel naar onze winkel en profiteer van flinke kortingen’.
Tip 9 De lezer is speciaal
Laat de lezer zich speciaal voelen. Het onderwerp is dan bijvoorbeeld ‘Alleen voor onze trouwe klanten…’
Tip 10 Ben bereikbaar
Gebruik geen noreply@… Het is onpersoonlijk en mensen kunnen je niet bereiken als zij vragen of opmerkingen hebben.
Tip 11 Blijf verleiden
In veel mailprogramma’s staat er een korte preview van het mailbericht onder of in de buurt van de onderwerpregel. Zorg er voor dat daar de verleiding verdergaat.
Tip 12 Blijf eerlijk
Blijf wel eerlijk. Doe geen valse beloften om te zorgen dat je mail wordt geopend.
Tip 13 Beloof iets
Beloften doen mag natuurlijk wel. Zet de onderwerpen die aan bod komen in de onderwerpregel. Zo weet de lezer meteen wat die kan verwachten.
Tip 14 Test
Probeer door middel van A/B-testen eens diverse varianten uit. Op die manier zie je welke regel jouw doelgroep het meest aanspreekt.
Tip 15 Urgentie
Je kunt de aandacht trekken met urgentie. ‘Nog twee dagen…’ of ‘Nog een paar plaatsen beschikbaar’ laat iemand met interesse zeker besluiten de mail meteen te openen.
Tip 16 Timing
Timing kan een belangrijke rol spelen. Het einde van het jaar leent er zich uitstekend voor om feestelijke aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Weet je wanneer jouw klanten jarig zijn? Stuur ze een paar dagen van te voren een mail dat ze op hun verjaardag een cadeautje kunnen ophalen of stuur ze op hun verjaardag een felicitatie.
* Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023 Spotler
Afbeelding: FreeImages.com/Simon Stratford
Geef een reactie