Ons leven lijkt zich steeds meer online af te spelen. Ga je als bedrijf mee in deze digitale dans, of zie je ook meerwaarde in offline-communicatie? Gelukkig hoef je niet te kiezen, het juiste evenwicht tussen online en offline is de sleutel tot effectieve bedrijfscommunicatie.
Bij offline-communicatie kun je denken aan bijeenkomsten waarbij mensen elkaar persoonlijk treffen, televisie en radio, telefoon, outdoorcommunicatie en natuurlijk aan gedrukte teksten, zoals brochures, magazines, brieven en uitnodigingsdrukwerk voor bijeenkomsten. Het zal je, gezien mijn werk, vast niet verrassen dat de nadruk in dit artikel ligt op de geschreven teksten.
Online een moetje?
Gaat het te ver om te stellen dat je als bedrijf niet bestaat als je niet op een of andere manier online aanwezig bent? Zoiets als ‘ik ben online, dus ik besta’. Ik ben ervan overtuigd dat er maar heel weinig bedrijven de digitale snelweg links laten liggen, want online-aanwezigheid heeft belangrijke voordelen:
- Het biedt een wereldwijd podium.
- De snelheid van informatie delen maakt real-time interactie mogelijk (wat aandacht vraagt, want het moet wel van twee kanten komen).
- Online communiceren levert meetbare resultaten en inzicht in bezoekersaantallen, klikgedrag en conversies op.
Nadeel van de stem in de digitale ruimte is dat die ook snel verloren gaat in de constante stroom van berichten die de lezer dagelijks moet verwerken. Offline-communicatie is dan een waardevolle aanvulling, zeker als je ervoor kiest om dat per geadresseerde post te doen.
“Nadeel van de stem in de digitale ruimte is dat die ook snel verloren gaat.”
Effectief en strategisch combineren
Door online en offline communiceren te combineren, ontstaat er een samenhang die de herkenbaarheid en de geloofwaardigheid van je bedrijf versterkt. Je kunt bijvoorbeeld met een online-campagne snel een breed publiek bereiken en vervolgens offline de verdieping zoeken. Hoe mooi is het om een digitale boodschap te laten volgen door de tastbare realiteit van een brochure, magazine of een gepersonaliseerde uitnodiging op papier, waarmee de zintuigen worden aangesproken. Het voelen en ruiken van het papier, het bladeren door een magazine en zien dat er aandacht is besteed aan teksten en opmaak, het maakt dat de boodschap net even bewuster binnenkomt en de lezer voelt zich meer betrokken. Deze tastbare communicatiemiddelen blijven na de eerste keer zien langer relevant, omdat ze vaak worden bewaard om ze later nog eens te lezen of te bekijken.
Praktische tips
Een beeldscherm is geduldig, dus ik kan heel veel schrijven over dat je online en offline kunt combineren, maar waar moet je dan praktisch op letten?
1. Ken je doelgroep
Analyseer je (potentiële) publiek en pas je communicatiestrategie aan op basis van hun voorkeuren en gedrag. Dan kan dus ook blijken dat combineren van online en offline helemaal geen goede optie is.
2. Herkenbaarheid
Zorg zowel online als offline voor een consistente merkidentiteit. Gebruik vergelijkbare visuele elementen, kleuren en tone of voice om herkenbaarheid te bevorderen.
3. Kies het juiste kanaal
Benader je de doelgroep alleen online, alleen offline of kies je voor de combinatie? Online hoef je echt niet op alle sociale platforms aanwezig te zijn. Selecteer de kanalen waar je doelgroep al aanwezig is. Probeer daarnaast om inzicht te krijgen in de kanalen die offline worden gebruikt en ga na of en hoe je de diverse kanalen kunt combineren.
4. Integreer online en offline
Laat online en offline elkaar versterken, bijvoorbeeld door QR-codes toe te voegen aan gedrukte materialen zoals visitekaartjes of folders, om online interactie te stimuleren. Andersom kan natuurlijk ook, een online-formulier in laten vullen om bijvoorbeeld een brochure aan te vragen.
5. Interactie
Pas je boodschap aan op de specifieke kenmerken van elk kanaal, zowel online als offline. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat er op een scherm “anders” wordt gelezen en reageer altijd op opmerkingen en berichten om betrokkenheid te vergroten. Besef ook dat reacties op offline-communicatie misschien minder voorkomen, maar als het gebeurt zal het doorgaans persoonlijker zijn dan online.
6. Gebruik storytelling
Storytelling is een hip woord in marketingland, maar het is een feit dat het vertellen van echte verhalen over je bedrijf bijdraagt aan het versterken van de merkidentiteit en het vergroten van de betrokkenheid. Ook daar kunnen on- en offline elkaar prima versterken.
7. Zorg voor een duidelijke call-to-action
Communiceren heeft een doel, geef zowel online als offline duidelijk aan wat je van de lezers verwacht. Moedig ze aan om contact op te nemen, online te gaan of een specifieke actie te ondernemen.
8. Meet en analyseer resultaten
De resultaten van je online-inspanningen volgen is met de hulp van analysetools vrij eenvoudig, maar meet ook de effectiviteit van wat je offline doet. Pas je strategie aan op basis van verzamelde gegevens en feedback.
Hoe sta jij erin? Is alleen online communiceren voldoende of zie jij ook de voordelen van de combinatie?
Geef een reactie