• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
TekstGevoel

TekstGevoel

Schrijven | Redigeren | Corrigeren

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Home
  • Hoe
  • Wat
    • Schrijven
    • Redigeren
    • Corrigeren
  • Waarom
  • Wie
  • Referenties
  • Abonnementen
    • BlogBuster
    • ContentCheck
    • PostPraatje
  • Blog
  • Contact
  • Show Search
Hide Search

SPORC: in 5 stappen een ijzersterk verhaal

Reageer

Jij weet zeker dat je een fantastisch product of een waardevolle dienst hebt, en nu wil je daar anderen van overtuigen. Maar hoe?! Pak het vanaf de basis goed aan met de SPORC-methode. Deze methode helpt je om in vijf stappen een helder, overtuigend en actiegericht verhaal te vertellen. Weten waar SPORC voor staat? Snel verder lezen dan.

Zet de beginletters van Situatie, Probleem, Oplossing, Resultaat en Call to action (voor het gemak zien we de call to action als één woord) achter elkaar en je hebt de methode in een notendop. Ik zet de stappen op een rij en sluit af met een fictief voorbeeld.

Met SPORC je verhaal schrijven

1. Situatie: waar staat je lezer nu?

Elk sterk verhaal begint met herkennen. Vraag jezelf dus af:

  • In welke situatie moet de lezer zich herkennen?
  • Welke gevoelens horen bij die situatie?
  • Waarom is het belangrijk voor de lezer?

Schets een beeld waarin de lezer zich volledig kan vinden. Gebruik duidelijke voorbeelden.

2. Probleem: de kern van de zaak

Benoem het probleem. Daar verschillen de meningen wel eens over, want eerlijk is eerlijk, het is geen positieve insteek. Toch werkt de vinger op de zere plek leggen het beste, daar zit de pijn, frustratie, onzekerheid of het obstakel dat de lezer tegenhoudt in wat hij of zij wil bereiken. Laat zien dat je begrijpt waar het misgaat. De lezer voelt zich gehoord en wil verder lezen.  

3. Oplossing: het kan anders

De lezer weet dat jij het probleem begrijpt, dus het is tijd om jouw oplossing te presenteren. Leg zo concreet mogelijk uit hoe je ze kunt helpen. Noem dan vooral de voordelen. Je bent misschien geneigd om belangrijke kenmerken te noemen, maar die zijn voor de lezer vaak vaag.

Als je schrijft ‘Onze software heeft een ingebouwde projectmanagementmodule’ neemt de lezer dat voor kennisgeving aan.

Als je schrijft ‘Met onze software bespaar je wekelijks uren aan projectplanning. De tijd die je overhoudt kun je aan klanten besteden’ laat het voordeel van die module zien en is daardoor aansprekender.

4. Resultaat: voordeel voor de toekomst

Beschrijf een positief en concreet beeld. Denk aan meetbare resultaten, zoals tijdsbesparing, meer vrije tijd of meer omzet. Laat de voordelen zo concreet mogelijk in uren of euro’s zien. Of wat denk je van minder stress doordat de bedrijfsvoering soepel verloopt door jouw oplossing.

5. Call to action: de volgende stap

Doe nu direct een oproep aan de lezer om actie te ondernemen. Vertel precies wat er wordt verwacht, zodat de lezer geen enkele twijfel heeft over de volgende stap. Maak duidelijke knoppen, bijvoorbeeld:

  • Download nu de checklist
  • Neem contact op
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief
  • Bestel vandaag nog
  • Vraag nu de scan aan

SPORC in de praktijk

Hier zie je een uitgewerkt fictief voorbeeld

Je hebt een bedrijf dat ict-beveiliging aanbiedt voor het mkb. Je hebt een pakket dat alles afdekt: het Compleet Zeker Cybersecuritypakket. Zo ziet SPORC er dan in de praktijk uit.

Situatie
Cyberrisico’s nemen toe

Je werkt hard. Je bent trots op wat je opbouwde en je bedrijf groeit. Sinds je begon doe je alles zelf. Naast eigenaar/directeur ben je facilitair manager, doe je de personeelszaken en de administratie en ben je de IT’er van dienst. Je hoort steeds vaker over cyberaanvallen, datalekken en ransomware. Je weet ook dat de ontwikkelingen op IT-gebied elkaar razendsnel opvolgen. Digitale systemen zijn belangrijk voor je bedrijfsvoering, want als het niet werkt ligt je bedrijf stil. En ook de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stel eisen aan de beveiliging. Kortom: slapeloze nachten want je mist de kennis en middelen om bij te blijven.

Probleem
Geen bescherming, wel risico’s

Cybercriminelen weten altijd de ‘achterdeurtjes’ in systemen te vinden omdat zij de kennis en middelen hebben die jij niet hebt. Dat zorgt onder andere voor de volgende risico’s:

  • Onvoldoende bescherming tegen phishing, ransom- en malware waardoor een ogenblik niet opletten fataal kan zijn.
  • Datalekken die leiden tot hoge boetes in verband met de AVG en reputatieschade voor je bedrijf.
  • Geen overzicht van beveiligingsrisico’s en zwakke plekken.
  • Tijdsverspilling omdat je zelf moet uitzoeken wat je moet doen om je systemen te beveiligen. Dit gaat ten koste van de tijd voor je kerntaken.
  • Financiële verliezen omdat je door calamiteiten niet kunt werken en omdat je herstelkosten hebt om de boel weer op de rit te krijgen.
  • Er is zelfs een kans op verlies van waardevolle data.

Oplossing
Compleet Zeker Cybersecuritypakket

De oplossing voor je probleem is niet ver weg. Ons Compleet Zeker Cybersecuritypakket is dé all-in-one-oplossing voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die digitale veiligheid serieus nemen.

Dit is het Compleet Zeker Cybersecuritypakket:

  • We installeren de nieuwste beveiligingssoftware en -protocollen zodat de achterdeurtjes dicht blijven.
  • Met regelmatig kwetsbaarheidsscans en penetratietesten sporen we zwakke plekken op en natuurlijk doen we er wat aan.
  • We houden je netwerk en servers voortdurend in de gaten. Bij verdachte activiteiten ondernemen we direct actie.
  • Bij vragen heb je 24/7 toegang tot expertadvies en ondersteuning. Zo hoef je nooit zelf het wiel uit te vinden.
  • We trainen medewerkers over cybersecurity. De menselijke factor is dan niet meer de zwakste schakel.

Ons Compleet Zeker Cybersecuritypakket neemt je de complexe taak van digitale beveiliging uit handen. 

Resultaat
Jij doet je werk, wij zorgen dat je dat digitaal veilig kunt doen.

  • Je kunt weer rustig slapen, want je bedrijf is optimaal beschermd tegen cybernarigheid.
  • Er is 90 procent minder kans op datalekken en stilstand. Dat werkt wel zo lekker door.
  • Je voldoet aan de AVG, dat voorkomt hoge boetes.
  • Je bespaart tijd want je hebt geen omkijken meer naar de cyberbeveiliging.
  • Je laat klanten en leveranciers zien dat je veiligheid serieus neemt.

Stel je eens voor: zorgeloos ondernemen met de zekerheid dat je gegevens en systemen veilig zijn en dat je bedrijf klaar is voor de digitale toekomst. Dat is het resultaat van het Compleet Zeker Cybersecuritypakket.

Call to action
Sluit de digitale achterdeurtjes!

Pak nu de risico’s van cybercriminaliteit definitief aan en laat ons een gratis en vrijblijvende securityscan doen. 

Vraag de scan meteen aan

Zelf aan de slag met SPORC?

SPORC is een eenvoudige manier om structuur aan te brengen in je verhaal. Ga er gewoon eens voor zitten en probeer het toe te passen. Het is een mooi begin om de klanten te krijgen die je zoekt, en die klanten krijgen wat zij zoeken. Ik zeg ‘win-win’.

Heb je vragen over SPORC of kan ik je op een andere manier helpen met tekstschrijven? Neem dan contact met me op.

inspiratie, schrijftips, schrijven, tekst

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« Contaminatie: een enge ziekte?

Footer

Wat

  • Schrijven
  • Redigeren
  • Corrigeren

Abonnementen

  • BlogBuster
  • ContentCheck
  • PostPraatje

Snel naar

  • Hoe
  • Waarom
  • Wie
  • Referenties
  • Blog

Contact

Annette Cost
+31610216425
annette@tekstgevoel.nl
Jacob de Ridderstraat 36
4197 BM Buurmalsen (Gelderland)

©2025 TekstGevoel | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | fotografie: Geeke van Dijck Fotografie | webdesign en bouw: halfjuni.nl • webwerk

Wat wil je weten?
WhatsApp
Hallo, waar mag ik je mee helpen?
Stel je vraag