Bloggen is nog leuker als de artikelen die je plaatst ook gelezen worden. Hier lees je 9 tips om je blog te promoten via Facebook.
Dit artikel is op 6 februari 2024 geactualiseerd.
Bloggen is goed voor je online-zichtbaarheid, maar zichtbaar word je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Gelukkig zijn er diverse socialmediakanalen die uitkomst bieden. Waar je wel een beetje rekening mee moet houden is dat ieder kanaal anders is. Denk bijvoorbeeld aan:
- het aantal beschikbare karakters;
- variërende formaten voor afbeeldingen;
- het nut van het gebruik van hashtags;
- de mate waarin een kanaal visueel is;
- verschillend publiek voor de diverse platformen.
Laat social media voor je werken door de promotie van jouw blogartikelen af te stemmen op de mogelijkheden van de platformen en de specifieke doelgroepen. Dat kan via Twitter (X) en LinkedIn, nu gaat het over Facebook.
Facebook heeft veel gebruikers en laat daardoor een grote diversiteit aan publiek zien. Het is belangrijk om te onthouden dat je je in eerste instantie op je doelgroep moet richten. Zo voorkom je dat je mensen onnodig irriteert, maar door het diverse publiek is het zomaar mogelijk dat jouw blog via-via ook bij anderen onder de aandacht komt. Het platform biedt diverse opties om je blog te promoten. Je kunt dat doen via:
- je persoonlijk profiel
- een pagina (voor bedrijven, merken en organisaties)
- groepen (voor het delen gemeenschappelijke interesses)
** Tips voor blogpromotie via Facebook **
- Voor je Facebookbericht zijn er 10.000 tekens beschikbaar, maar je ziet er 480 in de tijdlijn, daarna volgt er een Lees-meer-link. Het is dus de kunst om de lezer in het zichtbare deel te informeren en eventueel te verleiden om in actie te komen, bijvoorbeeld klikken op de link naar jouw blog.
- Zorg voor een aansprekende afbeelding.
- Zet de link naar je blog in het tekstvak. Het blijkt dat mensen daar eerder op klikken dan op de automatisch door Facebook gemaakte link.
- Analyses laten vaak zien dat op korte berichten meer gereageerd wordt dan op langere berichten. Anderen zweren bij langere berichten. De moeite waard om eens te experimenteren wat bij jouw doelgroep het beste werkt.
- Deel je blog op je persoonlijke profiel, eventueel je pagina en groepen waar je lid van bent, maar op verschillende tijden en met andere teksten.
- Je kunt je eerder geschreven artikelen die nog altijd actueel zijn in de loop van de tijd opnieuw promoten op Facebook.
- Probeer uit te vinden wanneer jouw volgers online zijn en stem daar het posten van je berichten op af.
- Je kunt dit doen door proberen en ondervinden als je alleen een persoonlijk profiel hebt. Als je een Pagina hebt, dan kun je in de statistieken onder Berichten kijken wanneer jouw fans online zijn en daar het plaatsen van je berichten op afstemmen.
- Algemene richtlijnen zijn:
- tussen 13.00 en 16.00 uur
- tussen 18.00 en 22.00 uur
- in het weekend
- Uit een Engels onderzoek blijkt dat mensen om diverse redenen berichten willen delen. Zet dus op jouw blogpagina sharebuttons zodat ze jouw artikel heel makkelijk met anderen kunnen delen, waardoor het bereik alleen maar groter wordt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat vrouwen andere dingen delen dan mannen en dat ook leeftijd een rol speelt. Als je jouw doelgroepen goed kent, kun je deze kennis uitstekend gebruiken bij het verleiden van mensen om toch echt even door te klikken om jouw artikel helemaal te lezen.
- Afmetingen van afbeeldingen willen nog wel eens veranderen, dus ik noem hier geen afmetingen. De actuele afmetingen kun je vinden in het Helpcentrum van Facebook.
Ga jij deze tips om je artikelen te promoten gebruiken? Misschien willen anderen dat ook wel, dus deel ze gerust door middel van de knoppen onder dit artikel.
Geef een reactie