Tik contentmarketing in op Google en het levert ongeveer 4,7 miljoen resultaten op. De variant met een spatie ertussen scoort maar liefst rond de 5 miljard(!) treffers. Wat contentmarketing is, kun je vast makkelijk vinden tussen die miljarden hits. Naar waar je rekening mee moet houden als je iets met contentmarketing wilt doen moet je net iets verder zoeken, dus ik zet hier vast acht tips op een rij.
Dit artikel is geactualiseerd op 13 februari 2024.
Net als over veel begrippen in de marketingterminologie kun je van mening verschillen over wat contentmarketing precies is. Een constante factor die terugkomt in definities is echter dat het moet gaan om waardevolle informatie die aansluit op de behoeften van de lezer. Dat was de bonustip, meer er zijn meer tips die je helpen om keuzes te maken voor jouw contentmarketing.
Contentmarketing gaat over waardevolle informatie die aansluit op de behoeften van de lezer.
Tip 1 Bloggen
In ‘Overtuigen met een goed verhaal’ schreef ik al eens over de voordelen van bloggen. Bloggen is nog altijd een goede manier om te communiceren met je doelgroep, maar ga het alleen doen als je zeker weet dat je er tijd voor vrij kunt maken. En nee, met een uurtje tussen twee afspraken door red je het doorgaans niet, dus plan er vooral ook voldoende tijd voor in. Als je regelmatig nieuwe en vooral ook interessante blogs plaatst, komen mensen terug omdat ze weten dat ze bij jou regelmatig nieuwe kennis op kunnen doen. Heb je geen tijd om te bloggen, maar heb je wel veel kennis die je wilt delen, dan kun je overwegen iemand in te huren.
Tip 2 Publiceren
Je kunt een blog schrijven en die op je eigen website plaatsen, en op LinkedIn en op Facebook en weet ik waar nog meer. STOP! Niet doen, de algoritmes van Google worden steeds geavanceerder en je eindigt niet hoger in de zoekresultaten als jij dezelfde tekst op meerdere plaatsen publiceert. Kies dus bewust de kanalen waar je gaat publiceren of pas eventueel de tekst per kanaal aan. Zelfs het inzetten van ‘old skool’ print kan een optie zijn.
Tip 3 Doelgroep
Het maakt verschil of je actief bent in business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C). Als je in beide doelgroepen actief bent, benader ze dan niet hetzelfde. Maak je B2C-communicatie visueel aantrekkelijk en schrijf korte teksten. In B2B-communicatie zijn de zogenaamde HowTo-artikelen populair. Dat gaat dan om korte beschrijvingen van hoe je iets concreet toe kunt passen en welke veranderingen cq verbeteringen dat op kan leveren.
Tip 4 Een lange adem…
Contentmarketing is een kwestie van een lange adem. Helaas betalen blogs of content op LinkedIn of Facebook zich niet uit in directe verkoopresultaten. Het is een kwestie van een publiek opbouwen met, daar is het weer, waardevolle informatie. Als mensen dat maar genoeg zien, dan denken ze vanzelf aan jou als ze jouw product of dienst nodig hebben. Overzicht houden op je contentmarketing is dan heel handig en dat doe je met een contentstrategie.
Tip 5 Kwaliteit van de teksten
Lange teksten met veel zoekwoorden zijn geen garantie voor veel lezers, zeker niet in de B2C-markt (zie tip 3). Focus dus vooral op teksten van goede kwaliteit met goede visuele ondersteuning.
Tip 6 Bereik vergroten
Je kunt ervoor kiezen om je beste content op je eigen site te publiceren en zo lezers te trekken. Maar als je jouw beste content ergens anders kunt plaatsen als gastblog, kom je onder de aandacht bij een ander publiek dat dan misschien ook wel naar jouw site komt.
Tip 7 Hoe meer content…
Zo veel mogelijk content produceren betekent een groter bereik. Dat klopt, als alle content van een constant hoge kwaliteit en dus waardevol is. De al eerder aangehaalde algoritmes zijn steeds beter in staat om kwaliteit van teksten te beoordelen. Dus veel ‘onzin’ schrijven om op te vallen werkt niet. Concentreer je eerst op kwaliteit en dan op kwantiteit.
Heb jij nog aanvullende tips? Ik lees ze graag.
Afbeelding: flickr.com / DigitalRalph
Geef een reactie