Wat wil je bereiken met je website? Wil je de lezers informeren of wil je dat ze jouw product kopen? Webteksten schrijven volgens een bepaald stijlprincipe helpt om je doel te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld de bekende modellen AIDA of de omgekeerde piramide gebruiken. Hoewel ik me ook kan vinden in het rechtopstaande wijnglas.
Dit artikel is geactualiseerd op 7 juni 2021
Webteksten worden anders gelezen dan teksten op papier. Dat vraagt om bondige, relevante teksten waarvan het taalgebruik past bij de doelgroep. Afhankelijk van wat je met de tekst wilt bereiken, kies je voor een stijlprincipe.
Stijlprincipe AIDA
Het bekende marketingmodel AIDA voor schriftelijke mailings kan ook gebruikt worden voor webteksten, maar dan korter. Speel op een positieve toon in op de behoefte van de lezers en probeer ze zo tot aankoop of conversie te verleiden.
Attention | > je begint met een wervende, prikkelende tekst |
Interest | > vertel hier wat de voordelen zijn van jouw product of dienst |
Desire | > speel in op de wens van je klant met bijvoorbeeld een mooi aanbod |
Action | > wat moet de lezer doen voor dat product of die dienst |
Voorbeeld Vodafone – iPhone 11
Attention | > iPhone XR topdeal! |
Interest | > 7GB data & 200 Bel/SMS / Schandalig snel 4G |
Desire | > Tijdelijk 48 euro voordeel |
Action | > Shop de iPhone XR |
Stijlprincipe Omgekeerde piramide
Wil je via je website een inhoudelijke boodschap overbrengen? Begin dan met de belangrijkste informatie in de eerste alinea. Lezers die na de eerste alinea afhaken, lezen wel de kernboodschap. In de volgende alinea’s werk je de informatie verder uit voor de lezers die meer diepgang willen.
Geef om de kernboodschap over te brengen in de eerste alinea antwoord op de vragen:
- wie?
- wat?
- wanneer?
- waar?
- waarom?
- hoe?
Voorbeeld
Wie? | Een man |
Wat/wanneer? | viel maandagmiddag van zijn scooter |
Waar? | in de Sint Annastraat in Nijmegen |
Waarom/hoe? | omdat hij moest uitwijken voor een overstekende hond. |
Stijlprincipe Rechtopstaand wijnglas
In de voorbereiding van dit blog stuitte ik op een ander model: het rechtopstaande wijnglas. Dit model gaat uit van het scannend lezen.
- Titel en het onderwerp trekken de aandacht.
- Er wordt gekeken naar de lengte van de tekst en bij oprechte interesse schrikt een lang artikel niet af.
- De inleiding is bepalend voor het al dan niet verder lezen.
- De volgende alinea wordt aandachtig gelezen.
- Daaropvolgende alinea’s worden gescand.
- De laatste alinea wordt weer helemaal gelezen om:
o de conclusies te kennen;
o te weten of er iets gemist is tijdens het scannen;
o te beoordelen of het artikel de moeite van het delen of reageren waard is.
De laatste alinea is dan doorslaggevend voor de conversie van het verhaal en dus weer heel belangrijk.
Wat werkt voor jou? De bekende modellen of herken jij jezelf en je lezers meer in het laatste model?
Geef een reactie